Exposició “Guerra i Pau: Esperanto i Guerra Civil”

Durant els darrers dos caps de setmana el Museu i el Patronat de Turisme de Subirats hem organitzat l’exposició “Guerra i Pau: Esperanto i Guerra Civil”, una mostra que s’ha instal.lat a la Sala de Plens de l’Ajuntament de Subirats i que ha rebut un centenar de visitants interessats en els continguts de la mateixa.

De format reduït però amb objectes destacats com restes directes de material bèl.lic, premsa i edicions esperantistes, l’exposició provava de contraposar la duresa de la guerra amb els valors de l’esperanto, provocant un diàleg amb l’espectador. Malgrat ser un moviment lligat al pacifisme i a la promoció de la comunicació, l’esperantisme -tant català com espanyol- no es va poder deslligar del devenir històric, essent alguns dels seus membres protagonistes d’algunes de les diferents vessants del conflicte.

L’exposició feia palès l’efecte trencador que la Guerra Civil espanyola provocà en l’evolució del moviment esperantista a casa nostra, afectant la difusió i transversalitat que havia assolit en les dècades anteriors.

Com a complement de la mostra, vam poder comptar amb la col.laboració dels alumnes del Cicle superior de Primària de l’escola Sant Jordi de Sant Pau d’Ordal que, amb el seu entusiasme i dedicació, treballaren el tema de la cultura de la pau i la seva vinculació amb l’esperanto. El resultat d’aquesta activitat fou la incorporació a l’exposició de dos murals en els que els infants exposaren els seus pensaments i reflexions entorn dos termes tan antagònics com són el de la guerra i el de la pau.

Com a preludi de l’exposició, el dia 22 de Gener es realitzà la presentació, també a la Sala de Plens de l’Ajuntament, del llibre “Història de l’esperanto als Països Catalans”, amb la presència de Farriol Macip i Joan Inglada.

Una resposta

1. Felicitats per l’exposició!