El premi Klara Zilbernik

Premi Klara Zilbernik atorgat a la Sra. Teresa Massana

Diu una dita que darrera de cada gran home hi ha una gran dona. En Lluís Hernández, creador del museu, dins la seva incansable activitat a favor de la causa esperantista va ser conscient del recolzament incondicional de la seva dona, la Teresa Massana, que el va acompanyar no sols anímicament sinó també participant en viatges, activitats i va ajudar en la presa de decissions.

Recordem ara un fragment d’una entrevista que va fer en Roland Rosaert a en Ll. Hernández l’any 1995:

“La seva esposa va tenir un paper important (en la creació del museu)?

Per ella vaig aprendre a prestar atenció a l’opinió de l’esposa. A dir veritat molts esperantistes han de cessar en la seva activitat en el moviment per conflicte amb la parella. És per això que vaig crear la medalla “Klara Silbernik” (també Zilbernik) per premiar l’esposa que, sense ser esperantista, ajudava molt el seu marit, segons l’exemple de l’esposa de Zamenhof que fins i tot va permetre usar la seva dot per editar el primer llibre.”

Durant els primers anys es va ajudicar i atorgar aquest premi, en forma de medalla i peridiocitat anual, aprofitant trobdades esperantistes d’arreu del país, fins que el moviment de joves esperantistes el va criticar per la seva significació masclista. Durant un temps, als anys 80 el premi va deixar de donar-se però sembla ser que la tradició es va recuperar més tard enquadrant-la en el marc dels congressos espanyols i fins i tot, l’any 1993, quan va tenir lloc el Congrés Universal d’Esperanto a València, el premi va ser concedit i va recaure en la sra. Teresa Massana.
Actualment el premi es concedeix a la persona que realitza una tasca de recolzament de l’activitat esperantista dins la parella, independentment de que sigui home o dona.

Cal destacar aquí que en el moviment esperantista s’han reflectit sempre les contradiccions i polèmiques de la societat en la que s’ha trobat immers, copiant alguns patrons de conducta que amb el pas del temps quedarien obsolets.