Les dones esperantistes, protagonistes al Museu

Taula rodona 'Dona i Esperanto' del Museu d'Esperanto de Subirats (3)

La plujosa jornada de dissabte 12 de març no va impedir a un nodrit grup d’esperantistes i simpatitzants participar  en la Taula rodona “Dona i Esperanto” organitzada pel Museu d’Esperanto de Subirats, amb la col.laboració del Patronat de Turisme de Subirats. Durant l’acte, Teresa Massana, Montserrat Franquesa, Montserrat Parera, Gemma Armadans i Gisela Alcón van explicar l’orígen del seu lligam amb l’esperanto i com han viscut aquesta relació. Cadascuna, des de la seva experiència personal, va relatar la seva trajectòria personal dins l’esperantisme que, en el cas de Gisela Alcón, resultava més tangencial en no tractar-se d’una dona esperantista però sí vinculada amb la investigació d’aquest món. Les males condicions meteorològiques i altres causes van impedir, a darrera hora, la participació d’Àngels del Pozo, Anna M. Molera i Aida Sunyol.

Al llarg del transcurs de l’acte, en el que el públic va aportar contrapunts i opinions diverses, es reflectí l’evolució històrica del paper de la dona dins l’esperantisme català, destacant la important activitat que tingueren, en alguns casos, durant l’eclosió del moviment en les primeres dècades del s.XX. La taula també va permetre reconèixer el treball d’altres dones i evidenciar algunes mancances com l’absència d’activitats i propostes de tipus més familiar, que sí es donen en d’altres països.

Les cinc dones de la taula destacaren valors que han experimentat a travès de l’esperanto i totes aquelles experiències, com la de viatjar o conèixer persones de diverses cultures, on han pogut viure la comunicació d’igual a igual gràcies a l’ús de l’esperanto.

La trobada es va completar amb dues visites guiades especials programades pel Museu d’Esperanto de Subirats durant el cap de setmana en les que es donava a conèixer aquest poc conegut bagatge de les dones esperantistes catalanes.