Montserrat Comas posa al descobert el potencial dels museus i biblioteques patrimonials durant la seva conferència al MES

Conferència de Montserrat Comas al Museu d'Esperanto de Subirats (2)

El Museu d’Esperanto, per sí mateix, ja és un objecte patrimonial”, amb aquest clar missatge iniciava Montserrat Comas -directora de la Biblioteca Víctor Balaguer- la xerrada que oferia el divendres 29 d’abril al Museu d’Esperanto de Subirats. La conferència, que portava per títol “La universalitat de l’esperanto per a un poble universal. Propostes de gestió patrimonial“, va ser seguida amb interès pels assistents que, al final de la intervenció de Comas, debateren sobre algunes de les propostes i suggeriments exposats al llarg de la mateixa.

Montserrat Comas inicià la seva xerrada amb una reflexió entorn de la concepció del patrimoni i, més específicament, del museus locals, sovint nascuts de l’entusiame individual o col.lectiu d’alguns ciutadans identificats amb el seu territori i el seu passat. Després d’evocar amb emoció els vincles personals que la uneixen a Sant Pau d’Ordal, seu de la conferència, Comas prosseguí esbossant la súbtil diferència entre l’anomenat “patrimoni tangible” i el “patrimoni intangible”, ambdós sovint indestriables, al seu parer.

Definint el Museu d’Esperanto de Subirats com un “museu de coneixement”, Comas instà a que es trobessin les millor eines i estratègies per decodificar-lo de cara a transmetre als visitants tota l’emoció pròpia del procés de bastir una col.lecció com la present a Subirats. Paral.lelament, aconsellà fomentar la definició d’una “identitat local compartida” aprofitant la singularitat que representa el Museu per Subirats. Una peculiaritat que Comas reconeix com un dels potencials del municipi a l’hora de diferenciar-se dels del seu entorn i en la que caldria la implicació de tots i totes els subiratencs.

Comas convidà als presents a “identificar el rastre dels actors del passat” i a difondre’l. Reconegué en el món esperantista uns valors i un recorregut històric que cal comunicar i aportà idees diverses per aconseguir-ho, fent incís en les possibilitats que avui en dia ofereixen les noves tecnologies i algunes plataformes dedicades a la promoció del patrimoni literari.

Montserrat Comas, com a experta bibliotecària, també posà en qüestió que una biblioteca pública pugui ser la millor destinació per a una col.lecció com la del Museu de l’Esperanto, instant als presents a repensar amb cura la possibilitat d’adoptar un altre model de gestió. Aquest punt va fer sorgir diverses intervencions del públic, que reflexionà entorn els pros i contres de la proposta. Amb aquest animat debat conclogué la conferència, sense dubte una lúcida aportació a tot el procés endegat l’abril de 2010, amb la presentació de la iniciativa que dona suport a la Biblioteca Pública de Subirats, dins la qual s’inclouria el gruix del contingut del Museu.

Des del MES, volem donar les gràcies a la Sra. Montserrat Comas per la seva col.laboració. La reflexió sobre la realitat dels museus i del patrimoni no s’acaba aquí, però. El proper 20 de Maig, aprofitant la celebració internacional del Dia dels Museus (18 de Maig), comptarem amb la presència d’Oriol Pi de Cabanyes, qui prepara una conferència que girarà entorn del lema de la jornada, “Museus i memòria”. Serà a les 20h, a la seu del Museu d’Esperanto de Subirats. Es tracta d’una activitat que es realitzarà, com és habitual, amb el suport del Patronat de Turisme de Subirats i l’Associació d’Amics del Museu.