Museus i memòria

El proper 18 de maig arreu del món es celebrarà el Dia Internacional dels Museus. Es tracta de la 33ª edició d’una conmemoració promoguda per l’ICOM, el Consell Internacional de Museus. La jornada es dedica a ressaltar la funció social i didàctica dels museus, incidint en el seu paper vertebrador dins cada comunitat. Entès com una institució viva, avui en dia el museu ofereix espais de reflexió i experiència, combina emocions i educació, deixant lluny la imatge de mer “contenidor” d’objectes. En la imatge adjunta podeu veure i descarregar la versió catalana del cartell oficial de la diada.

L’edició d’enguany centra el seu punt d’atenció en la preservació de la memòria, tant individual com col.lectiva, i la conservació d’aquells elements i relats que la configuren. El Dia Internacional dels Museus de 2011 ha adoptat com a lema el de “Museu i memòria” i suposarà un gruix d’activitats relacionades amb aquesta temàtica. A Catalunya, per exemple, museus d’arreu del territori han preparat propostes pels caps de setmana anterior i posterior i molts d’ells tindran entrada gratuïta el mateix dia 18. A la web de Patrimoni.gencat hi trobareu tota la relació. En aquesta web també hi podreu trobar dades d’una altra jornada ben interessant que es celebra el dia 14 de maig, la Nit dels Museus. Es tracta d’un vespre carregat de propostes originals en el que alguns museus de tota Europa programen visites especials i activitats que es duen a terme durant un horari gens habitual en qualsevol museu.

Des del Museu d’Esperanto de Subirats, com molts ja sabeu, ens adherim a la jornada amb la conferència que Oriol Pi de Cabanyes farà al Museu el proper dia 20 a les 20h. Paral.lelament, ens hem sumat a una proposta sorgida a la xarxa (Doodle4Museums), en la que hom reclama a Google que el dia 18 dediqui el seu “doodle” (la imatge amb la que il.lustra cada dia la seva pàgina d’inici) al Dia Internacional dels Museus.

Com veieu, el mes de maig és un bon moment per apropar-se als museus que encara no coneixem o per deixar-se sorprendre per les activitats que han ideat els museus dels que som usuaris. Al Museu d’Esperanto de Subirats sereu tots i totes molt benvinguts!