26 de setembre: Dia Europeu de les Llengües

Assolint ja la desena edició i promogut pel Consell d’Europa, el dilluns 26 de setembre es celebra el Dia Europeu de les Llengües (“European Day of Languages”) en més de 47 països. Es tracta d’un projecte que vol promoure el multilingüisme i potenciar l’aprenentatge de diferents llengües. Alhora, vol incidir en que aquest aprenentatge es pugui seguir al llarg de tota la vida, animant a grans i petits a entrar en el món ampli i divers dels diferents sistemes lingüístics. Si bé, malauradament, centra la seva atenció en aquells 41 idiomes que es reconeixen com a oficials dins del Consell d’Europa, l’objectiu global de la diada és el de celebrar la diversitat lingüística.

El projecte disposa d’una pàgina web pròpia en la que es poden consultar les diferents activitats programades per aquest dia a tota Europa. Alhora, qualsevol institució o entitat que hi vulgui inscriure un acte ho pot fer en el mateix espai. Per exemple, una acadèmia d’idiomes de Barcelona ofereix la possibilitat d’aprendre durant tota la jornada, i de manera gratuïta, qualsevol de les llengües que s’hi estudien habitualment.

El mateix dia 26, altres entitats també han programat accions i activitats d’interès. Per una banda, Somescola.cat convida als centres educatius a organitzar una activitat sobre “La paraula en català que més m’estimo”, recollint a la seva web tots els materials que s’elaborin en relació a la convocatòria. Per una altra banda, a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans, es durà a terme la presentació del Postgrau en Gestió de la diversitat lingüística i cultural de la Càtedra de Multilingüisme Linguamón-UOC. Per completar l’acte, Pere Mayans presentarà el seu projecte “Gestió de la diversitat lingüística en un centre educatiu”.

Finalment, uns dies més tard, el Centre Català PEN Club, el CIEMEN i Linguapax-Centre Unesco de Catalunya, celebraran el dia 29 de setembre una commemoració dels 15 anys de la Declaració dels Drets Lingüístics. Serà en un acte que començarà a les 16h a la Capella de Sta. Àgata del Museu d’Història de Barcelona.

Finalment, per seguir tota l’actualitat sobre aquest tema, us recomanem el bloc dedicat exclusivament al Dia Europeu de les Llengües editat pel Servei de Llengües Estrangeres del Departament d’Ensenyament.