Jornada de “Postkongreso” a Subirats

Els congressistes, a l'Ajuntament

El dia 1 de novembre més d’una trentena de participants en el 35è Congrés Català d’Esperanto van visitar Subirats per tancar, amb una jornada més distesa, els quatre dies de trobada, xerrades, reflexions i activitats portats a terme els dies previs a Barcelona. Gràcies al suport rebut per l’Ajuntament de Subirats i el Patronat de Turisme de Subirats, el Museu d’Esperanto va preparar, junt amb l’Associació Catalana d’Esperanto -KEA,  un programa que presentés als congressistes els principals valors enoturístics del municipi, sense obviar una esperada visita al mateix Museu, promogut pel Sr. Lluis Hernández-Yzal al nucli de Sant Pau d’Ordal.

Seguint el programa previst, els congressistes foren rebuts per les autoritats locals a l’Ajuntament. Tant el Sr. Lluís Ràfols -regidor de Cultura-, com la Sra. Maite Catasús -regidora i Presidenta del Patronat Municipal de Turisme- i el mateix Sr. Pere Pons -Alcalde- van acollir afectusoament als participants, dedicant-los, fins i tot, algunes paraules en esperanto, fet que va ser molt ben rebut pels esperantistes. El consistori va refermar l’interès del municipi pel llegat esperantista de què disposa, ressaltant el valor cultural i diferenciador d’un centre com el Museu d’Esperanto de Subirats. Tant el Sr. Pons com la Sra. Catasús van acompanyar al grup durant les activitats previstes al llarg del matí. Seguidament, van intervenir el Sr. Ferriol Macip, en nom de l’Associació Catalana d’esperanto-KEA, i el Sr. Joan Inglada, com a president de l’Associació d’Amics del Museu d’Esperanto de Subirats (AAMES), que van agrair l’acollida i van remarcar també la potencialitat del Museu.

La presidenta del Patronat Municipal de Turisme, Sra. Maite Catasús, i l'Alcalde de Subirats, Sr. Pere Pons, durant la rebuda als congressites

El grup es va traslladar, en acabar, a les caves Eudald Massana, de Sant Pau d’Ordal, especialitzades en  producció ecològica. Tant el mateix Sr. Eudald Massana com la conductora de la visita, Rosa Vendrell, van dispensar una magnífica atenció als congressistes, facilitant-los respostes a tots els dubtes sorgits tant durant el descobriment del procés de vinificació, com durant la degustació d’alguns dels seus productes, que es completà amb una visita a la botiga del celler.

Degustació al celler Eudald Massana

Cap a quarts de dues es va poder visitar el Museu, on el Sr. Rafael Hernández, en nom de la família Hernández-Massana, va donar la benvinguda als esperantistes i els va convidar a aportar idees per a una nova exposició que prepara el Museu entorn del V Congrés Internacional d’Esperanto, celebrat a Barcelona l’any 1909. També es va comptar amb la presència de la Sra. Teresa Massana, vídua del Sr. Hernández-Yzal. Karles Bergava ser el conductor d’una visita en esperanto per l’interior del Museu en la que els congressistes van poder formular tot tipus de preguntes i suggeriments. Gràcies a això es van fer petits descobriments i retrobaments emotius d’alguns familiars d’autors d’obres amb exemplars  presents al Museu.

Visita al Museu d'Esperanto de Subirats

En acabar, el grup va fer cap a la Fonda Restaurant Can Pau Xic, de Sant Pau d’Ordal on es va poder degustar un menú casolà, amb variant vegetariana, i on l’intercanvi d’experiències i la sobretaula van fer que la jornada s’acabés pels volts de dos quarts de sis, moment del comiat i del retorn en autocar cap a Barcelona.

Esperem que tots els congressistes gaudissin de la visita i els agraïm l’interès i complicitat de tots durant la mateixa. Des del Museu els demanem disculpes per algun desajustament en l’horari previst, desitjant tornar-los a retrobar ben aviat.

El Museu d’Esperanto de Subirats (MES) felicita l’organització del 35è Congrés Català d’Esperanto per l’èxit de la convocatòria. Igualment, agraeix a les institucions i persones col.laboradores en la preparació del Postkongreso el seu suport. Fins la propera!