L’objecte del MES. Desembre 2011.

El Museu endega una nova iniciativa destinada a difondre el valor del seu divers fons. En aquest cas, i des d’aquest mes de desembre, hom podrà anar descobrint peces destacades, elements singulars, que ens permetran conèixer amb major profunditat el Museu però també aspectes de la història i l’evolució del moviment esperantista.

Amb un senzill joc de paraules, hem volgut batejar aquesta nova secció com “L’objecte del MES” (MES: Museu d’Esperanto de Subirats), un apartat que disposarà d’espai propi a la nostra web però també al Museu mateix, on podrà ser consultat. El format serà molt simple: una fotografia de l’objecte anirà acompanyada d’una breu descripció bàsica del mateix. Per qui tingui més interès, estarem a la vostra disposició a l’hora d’ampliar-ne la informació o resoldre dubtes.

Com sempre, us convidem a tots i a totes a seguir la nova proposta i a aportar-hi totes les idees i suggeriments que cregueu convenients. Bé sabeu que resulta difícil fer una selecció dins la diversitat que conté el Museu, intentarem, per tant, provar de mostrar el màxim d’elements, sense cap ànim de fer-ne una classificació per raó del seu valor o per importància. Comencem, doncs, amb l’Objecte del MES de desembre!

Es tracta d’un petit llibret de 12 pàgines i cobertes, editat l’any 1930 a Madrid per la “Liga Española de Ferroviarios Esperantistas”. L’exemplar, emprat com a eina de difusió i propaganda, conté una introducció força alegòrica que lloa l’esperanto, l’acollida que ha rebut internacionalment i la seva vessant més pràctica, sobretot en un sector com el dels ferroviaris. A banda, inclou l’articulat del Reglament que regia el funcionament intern de l’associació. El llibret feia una crida a tots aquells ferroviaris “amantes de la Cultura y del Progreso” a adherir-se sense dilacions a la Liga Española.

Sense dubte es tracta d’una mostra de la vitalitat d’un sector on l’esperanto va ser una veritable eina comunicativa i on va gaudir d’una bona difusió, amb nombroses publicacions periòdiques i associacions, com l’encara vigent Associació Catalana de Ferroviaris Esperantistes.

(Museu d’Esperanto de Subirats- Registre núm. 7033)