Un assaig de J. Solé i Camardons sobre sociolingüística, presentat al Museu d’Esperanto de Subirats (MES)

Presentació al MES del llibre "Independència o mort...de la llengua" (1)

“És molt més lent el canvi lingüístic que el canvi polític”. Amb aquestes paraules, Jordi Solé i Camardons incidia, durant la presentació del seu llibre “Independència o mort…de la llengua” al Museu d’Esperanto de Subirats (MES), en la necessitat d’un compromís de tota la ciutadania per tal de garantir el bon estat de salut i la pervivència del català.

Durant el migdia de dissabte 11 de febrer, Solé i Camardons, recolzat per dades estadístiques i l’experiència d’un bon grapat d’anys com a docent i activista lingüístic, va defensar la tesi central de la seva obra, des d’un punt de vista optimista i convençut. Per a ell, l’estat propi pot ser el desllorigador d’una situació en la que el català, malgrat no patir una persecució oberta, ha vist amenaçat el seu ús en alguns àmbits. El volum de Solé, que ja acumula quatre edicions i més de 30 presentacions arreu del país, prova d’analitzar la situació sociolingüística catalana i proposa la constitució d’una estat propi com el fet que comportarà una completa normalitat lingüística. Per reforçar aquesta idea, l’autor va exposar diferents casos d’èxit esdevinguts a Europa en els darrers cent anys, amb la consolidació de llengües com el finès, el noruec o el polonès, entre d’altres.

Al llarg del seu text, que recull diferents articles de l’autor, Solé condensa -en paraules de Pere Mayans– el seu pensament sociolingüístic, hi concreta propostes i adverteix de possibles problemes com la situació de la llengua entre els joves. Paral.lelament, el llibre analitza altres aspectes com la necessitat d’una interllengua -l’autor és l’únic sociolingüista català que defensa amb fervor la proposta esperantista- que faciliti la comunicació sense renúncia a la llengua pròpia. Un paper que, actualment, sembla assumir l’anglès i dels perills del qual Solé també en va fer esment durant la presentació.

L’acte va finalitzar amb un animat diàleg entre assistents i autor, que també va comentar algunes altres obres que ha anat publicant al llarg de la seva trajectòria, sempre amb els temes de la llengua i el país com a nexe. Els interessats podeu fer comandes del llibre per mitjà de la web del projecte editorial en què treballa Solé i Camardons, Voliana Edicions.